საქართველოს პარლამენტის იურიდიულ საკითხთა კომიტეტმა „ახალგაზრდა ადვოკატების“ საკანონმდებლო წინადადებას, მხარი არ დაუჭირა, რომლის საფუძველზეც მოსამართლეებს საცხოვრებელი ფართები საკუთრების უფლებით არ უნდა გადასცემოდათ. კომიტეტის მხრიდან კანონპროექტის მიმართ დამოკიდებულება შეფასდა იმ გარემოებით, რომ საკითხის მნიშვნელობიდან გამომდინარე, საჭირო იყო მასზე დეტალური და არსებითი მსჯელობა. კომიტეტის თავმჯდომარის მოადგილის დავით მათიკაშვილის განცხადებით, კანონპროექტის შესახებ მსჯელობა მომავალში შეიძლება, კომიტეტის თავმჯდომარის პირველი მოადგილის, ვანო ზარდიაშვილის შეხედულებით კი, საყურადღებო იქნებოდა სახელმწიფო აუდიტის სამსახურის დასკვნის წარმოდგენაც, რომელიც შეაფასებდა მოსამართლეთა მიმართ ქირითი უზრუნველყოფის ხარჯთეფექტურობის საკითხს.
„ახალგაზრდა ადვოკატების“ ხელმძღვანელმა არჩილ კაიკაციშვილმა კომიტეტის წევრების ყველა კითხვას ამომწურავად უპასუხა, რომლისთვისაც კომიტეტის კანონპროექტის მიმართ დამოკიდებულება მოულოდნელი და ბოლომდე გაუგებარი დარჩა. „კანონპროექტის მიმართ კომიტეტის დამოკიდებულებით იმედგაცრუებული ვარ. კომიტეტის მხრიდან კანონპროექტის მიმართ პოზიტიური დასკვნის მიუხედავად, კანონპროექტის მიუღებლობა რომელი ერთი გარემოების და კონკრეტული შენიშვნის გამო მოხდა, არ შემიძლია გითხრათ, რადგანაც ასეთი შენიშნვა არ დასახელებულა. მაქვს შთაბეჭდილება, რომ პარლამენტის წევრები კანონპროექტს სათანადოდ არ იცნობდნენ. გვთხოვეს, თავიდან წარგვედგინა კანონპროექტი, მაგრამ წარდგენილ კანონპროექტში რა ცვლილებები უნდა განვახორციელოთ, შემოთავაზებული არ ყოფილა. კანონპროექტის განხილვის მიმართ არასერიოზული ან მოუმზადებელი დამოკიდებულების განცდა დამრჩა. სამწუხაროდ, ამ ყველაფერს ხალხი ხედავს და საზოგადოება აფასებს. კანონპროექტის განხილვის და მასზე საგნობრივი არგუმენტების უკმარისობა დამრჩა. მოსამართლეს, რომ საცხოვრებელი ფართები საკუთრებაში არ უნდა გადაეცეს, ამაზე დაუთანხმებლობა პოლიტიკურადაც და სამართლებრივადაც დიდი შეცდომაა“ - განაცხადა არჩილ კაიკაციშვილმა.
„ახალგაზრდა ადვოკატების“ საკანონმდებლო წინადადების თანახმად, „საერთო სასამართლოების შესახებ“ ორგანულ კანონსა და „საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს წევრთა სოციალური დაცვის გარანტიების შესახებ“ კანონში უნდა განხორციელდეს ცვლილებები, რომელიც გულისხმობს სახელმწიფოს საჯარო უფლებამოისლების ფარგლებში, მოსამართლეების მიმართ საცხოვრებელი ფართების გადაცემას დროებით სარგებლობაში, მოსამართლედ საქმიანობის ვადით. კანონპროექტის მიზანი ემსახურება სამართლის ნორმის მიზნიდან გამომდინარე, სწორ და არაერთგვაროვან გადაწყვეტილებების მიღებას და შესაბამისობაში მოდის საქართველო-ევროკავშირს შორის ასოცირების ხელშეკრულების ძირითადი პრინციპებთან, ევროსაბჭოსა და ვენეციის კომისიის რეკომენდაციებთან. არაფულადი სახის შეღავათებით მოსამართლეთა უზრუნველყოფამ შესაძლოა ხელყოს მოსამართლის დამოუკიდებლობის საკითხი. შესაბამისად, შესაძლოა სახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საქმეები გადაწყდეს მიკერძოებულად, რაც უშუალოდ ეწინააღმდეგება სამართლიანი სახელმწიფოს პრინციპს, ცვლილება კანონპროექტში კი ეფექტურია იმ მხრივ, რომ დაკონკრეტდება კანონის მიზანი, მოქმედების სფერო, რაც ამავდროულად დიდ წვლილს შეიტანს მართლმსაჯულების სისტემის დამოუკიდებობასა და მიუკერძოებლობაში.
„ახალგაზრდა ადვოკატების“ შეფასებით, ქართულ სასამართლო სისტემაში არსებობს ფაქტი, რომელიც დღემდე საზოგადოებრივი განსჯის და პოლიტიკური აზრთა სხვადასხვაობის საფუძვლებს იძლევა, როდესაც საქართველოს პრეზიდენტის 2007 წლის ივნისში მიღებული განკარგულების თანახმად, საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს ქ. ბათუმში გადატანასთან დაკავშირებით, მოსამართლეთა სოციალური დაცვის გარანტიების უზრუნველყოფის მიზნით, სახელმწიფომ საკონსტიტუციო სასამართლოს ყველა მოსამართლეს, სიმბოლურ ფასად - 1000 ლარად, ნასყიდობის ხელშეკრულებების საფუძველზე, უძრავი ქონებები საკუთრების უფლებით გადასცა. ამასთან, 2016 წელს, სახელმწიფომ საკონსტიტუციო სასამართლოს ახალი მოსამართლის სოციალური დაცვის უზრუნველყოფის მიზნის განხორციელება დაისახა არსებული პრაქტიკის მიხედვით, როდესაც ახალი მოსამართლის მიმართ საცხოვრებელი ფართი, ასევე საკუთრების უფლებით უნდა გადაცემულიყო, სიმბოლურ ფასად - 1 ლარად. 2016 წელს სახელმწიფოს მცდელობა სამოქალაქო საზოგადოების წარმომადგენელთა მხრიდან აქტიური პროტესტის გამო, აღარ განხორციელებულა, თუმცა სახელმწიფოს უარი არ უთქვამს მოსამართლეების მიმართ უძრავი ქონების სიმბოლურ ფასად, საკუთრების უფლებით გადაცემის პერსპექტივაზე.
ორგანიზაციის მიერ წარმოდგენილი საკანონმდებლო წინადადების მიხედვით, ცვლილება უნდა შევიდეს „საერთო სასამართლოების შესახებ“ ორგანული კანონის 68-ე მუხლის მე-3 ნაწილში. ამასთან, „საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს წევრთა სოციალური დაცვის გარანტიების შესახებ“ კანონს უნდა დაემატოს 11 პრიმა მუხლი, რომლის თანახმადაც, „საკონსტიტუციო სასამართლოს წევრს, საკონსტიტუციო სასამართლოს მართლმსაჯულების განხორციელების ადგილას, სახელმწიფო დროებითი სარგებლობის უფლებით უზრუნველყოფს აუცილებელი საცხოვრებელი ფართობით ან უნაზღაურებს საამისოდ საჭირო ხარჯებს სამოსამართლო უფლებამოსილების განხორციელების ვადით“. კანონპროექტის ამოქმედების სავარაუდო თარიღად მითითებულია 2017 წლის 1 მაისი.
ორგანიზაციის მხრიდან საკანონმდებლო წინადადებაზე მუშაობა განხორციელდა ორგანიზაციის სამართლის ჯგუფის მონაწილეობით და არ ყოფილა შეზღუდული რომელიმე დონორი ორგანიზაციის განსაკუთრებული მოთხოვნით. აღნიშნული „ახალგაზრდა ადვოკატების“ უკვე მეოთხე საკანონმდებლო წინადადებაა, რომელსაც საქართველოს პარლამენტი განიხილავს.